Före avresan

Incheckning

Du bör vara på flygplatsen två timmar före flygets avgång. Incheckningen stänger ca en timme före avgång. Ibland kan det även hända att sällskapet inte får sitta tillsammans ombord. Önskemål om sittplats kan framföras vid incheckning på flygplatsen men kan inte garanteras. Efter incheckning är du själv ansvarig för att komma i tid till gaten för ombordstigning.

Bokning och biljett 

Bokningsbekräftelse får du via e-post eller med posten enligt önskemål. Här framgår namn på samtliga resenärer, res datum, aktuella restider, reslängd, resmål, hotellnamn eller annan boendeform, rums typ, priser per person, eventuella rabatter och om du tecknat försäkring respektive avbeställningsskydd. Bokningsbekräftelsen gäller som resebevis/biljett efter erlagd slutbetalning. Efter slutbetalning får du en ny kopia på bokningsbekräftelsen tillsammans med en hotellvoucher (vid bokning av boende) via post eller e-post cirka två veckor innan avresa. För dig som väljer utskick via e-post får du dessa dokument som bilaga som du skriver ut själv och tar med till resmålet. Det är alltid kundens skyldighet att kontrollera att alla uppgifter är korrekta. Vid köp av resa nära avresedatum skickar vi inte ut bokningsbekräftelse p.g.a. postgången. Resebevis/biljetten fås via e-post. Viktigt att du skriver din e-post adress korrekt.

AVBESTÄLLNINGSSKYDD 

Vi råder alla resenärer att teckna avbeställningsskydd som kostar 200 SEK. Avbeställningsskyddet kan tecknas eller tas bort innan man betalar anmälningsavgiften. Avbokning med avbeställningsskydd gäller om du, din medresenär eller någon nära anhörig blir sjuk eller vid annat allvarligt förhinder som t.ex. brand i egna hemmet. Vid sjukdom krävs intyg av läkare som avråder från resa. Övriga hinder ska även de kunna styrkas. Vid avbokning med avbeställningsskydd återbetalas hela resans pris förutom kostnaden för avbeställningsskyddet och en administrativ avgift på 200 SEK/person. I detta skydd ingår även rätten att boka om din resa avgiftsfritt en gång oavsett anledning. Dock måste samtliga resenärer i bokningen ha tecknat skyddet samt att det är mer än 30 dagar kvar till avresan. Den nya resan ska vara bokningsbar. Ombokningen gäller för samtliga i bokningen och inte enskilda personer.

AVBOKNING OCH ÄNDRINGAR 

Det är huvudresenärens ansvar att meddela eventuell avbokning och ändring av en resa. Om du eller någon annan i resesällskapet inte kan delta i resan måste du snarast möjligt, dock innan avresa, avboka den.

MINDERÅRIGA UTAN MÅLSMANS SÄLLSKAP

Ungdomar under 18 år som reser utan målsmans sällskap, måste meddela detta vid bokningstillfället. I sådana fall krävs ett speciellt intyg där målsman godkänner reseavtalet. Intyget ska vara oss tillhanda före betalningen av resan. Intyg finns att hämta under ”Formulär” på vår hemsida. Barn under 16 år får inte resa utan vuxet sällskap.

Barn under 2 år

Barn som på avresedagen inte fyllt 2 år (infant) betalar endast 400 kr för sin resa. Detta under förutsättningen att de inte har eget säte på flygplanet samt sover i förälders bädd eller i spjälsäng. Spjälsäng kan beställas vid bokningstillfället, på vissa boenden kostar detta extra och betalas på plats. En barnvagn får medtas kostnadsfritt på flyget, dock inte bagage.

Bagage 

Alla resenärer över två år kan fritt ta med 27 kg bagage samt 8 kg handbagage, max 55x40x20 cm, (informationen finns på bokningsbekräftelse). Enligt nya regler får i handbagaget medtas vätskor, krämer, geléer och sprayer i behållare som rymmer max 100 ml (1 dl). Dessa skall placeras i en genomskinlig en-liters plastpåse som skall vara återanslutningsbar. Mediciner, barnmat och vätska som ingår i särskild diet får medtas. Eventuell övervikt betalas direkt vid incheckningen. Barnvagnar och rullstolar får fritt medtas och ingår inte i bagagevikten och checkas in som specialbagage. Specialbagage checkas vanligtvis in på specialdisk och hämtas ut på bagagebandet med övrigt bagage.

Var vänlig och kontrollera alltid bagaget för eventuellt uppkomna skador innan du lämnar flygplatsen. Almena
Travel tar inte ansvar för eventuella skador som kan uppstå på bagage samt specialbagage såsom rullstolar eller barnvagnar. Om bagaget kommer på avvägar eller skadas under flygtransporten måste du omedelbart efter landning, innan du passerar tullen, kontakta flygbolaget eller bagageservice på flygplatsen för att göra en skadeanmälan (s.k. PIR-rapport) som ska användas i kontakt med försäkringsbolag och flygbolag. PIR-rapporten kan inte göras i efterhand. Almena Travel är inte ansvarig för skadat eller förlorat bagage under transport. Mediciner och stöldbegärliga föremål samt utrustning som du inte kan undvara bör packas i handbagaget. Vassa föremål, t ex saxar, ska packas i resväskan som checkas in.

Pass och visum 

Kontrollera i god tid före avresa att ditt pass är giltigt för hela utlandsvistelsen och att det inte är trasigt. Kontrollera med passmyndigheterna ifall du är osäker. Utländska medborgare uppmanas att kontakta sitt lands ambassad för besked om passregler och visumkrav. Almena Travel ansvarar inte för följderna om resenär har trasigt pass eller har inte giltigt pass eller visum. Svenska medborgare behöver inte visum.


Gravid

För Almena Travels resor gäller följande: Gravida kvinnor tillåts flyga fram till fyra veckor innan beräknad nedkomst. Resan måste då vara avslutad innan man påbörjar den fjärde veckan innan beräknad nedkomst.
Vid mindre än fyra veckor, men mer än två veckor till beräknad nedkomst, tillåts flygning endast mot ett läkarutlåtande och läkarintyg. Flygningen får inte vara längre än 4 timmar. Om det är mindre än två veckor till beräknad nedkomst, tillåter vi inte att den gravida flyger med oss.

 

Allergier och specialkost

Allergiker och resenärer med andra särskilda behov bör upplysa om detta vid bokningstillfället. På så sätt kan vi hjälpa till att anordna ett boende som passar specifika behov. Vi kan inte garantera att våra flygresor är nöt fria. Nötter och dylikt kan förekomma i flygplansmaten eller tas ombord av medpassagerare. Om resenärer lider av luftburen nötallergi så bör detta meddelas vid bokningstillfället men även vid incheckning och till den aktuella kabinpersonalen. Medicin mot luftburen allergi bör tas med ombord på flyget.

Specialkost som glutenfri och laktosfri kost kan vara svårt att finna på resmålet då kostrelaterade allergier inte är lika vanliga som i Sverige. På så vis kan det vara svårt att förstå för personalen på hotell och restauranger hur viktigt det är att allergiker inte får i sig dem ämnen resenären i fråga är allergisk mot. Vi rekommenderar att personer med allergier och dylikt ifrågasätter tillagningsmetoder vid beställning av mat. På vissa ställen kan språket vara begränsat och därför rekommenderar vi att översätta den åkomma personen lider utav skrivet på franska eller arabiska.

Vaccinationer och hälsa

Läkemedel
Vid utlandsresa krävs intyg för att medföra narkotikaklassade läkemedel. För mer information se
http://www.lakemedelsverket.se/

Vaccinationer och rese råd
Rådgör med vaccinationscentral eller läkare om eventuella rekommendationer. Du kan hitta rese- och vaccinationsråd på https://www.1177.se/Stockholm/Tema/Vaccinationer/Varldsdelar/Varldsdelar-Afrika/Tunisien/?ar=True

Information om sjukförsäkringar utanför EU finns på 

httpas://www.forsakringskassan.se/privatpers/resa_arbeta_studera_eller_fa_vard_utamlands/resa_utomlands

Resande med funktionshinder 

Det är vårt mål att alla som reser med oss skall få en så lyckad resa/semester som möjligt. För att kunna uppnå detta är det mycket viktigt att du informerar oss vid bokningstillfället vilka specifika krav som ditt funktionshinder ställer på en väl fungerande semester. Några av våra hotell har handikappanpassade rum men hotellet i sig kan fortfarande ha trappor till reception och pool m.m. Kontakta oss för mer information och prisuppgift. Du som är beroende av rullstol måste kontakta oss vid bokningstillfället för att du skall kunna få hjälp med att komma på och av flygplanet. Flygbolaget behöver alltid godkänna olika sorts hjälpmedel som behövs tas med som incheckade bagage eller ombord som t.ex. elektriska rullstolar och syrgas. Viktigt att du meddelar oss detta innan du bokar.
 

Önskemål och kommentarer

Vid bokningstillfället har du möjlighet att lämna olika önskemål. Vi vidarebefordrar alla önskemål till hotellen men vi kan inte garantera att önskemålen blir uppfyllda.

Övrigt 

Det är viktigt att de uppgifter som exempel adress och telefonnummer som lämnas vid bokningen av resan är aktuella så att du kan kontaktas fram till avresan om det skulle ske några förändringar. Ring alltid och meddela om du har bytt adress eller telefonnummer! Almena Travel tar endast ansvar för information i prislista och hemsida. För information på andra aktörers hemsidor ansvaras ej.